Mengapa Adakah Ubatan Alternatif Penting?

Mengapa Adakah Ubatan Alternatif Penting?

Sejak zaman purba, herba hortikultur telah digunakan dalam perubatan untuk merawat semua jenis penyakit yang boleh berlaku kepada manusia di dalam seluruh hidupnya. Healthcare dibangunkan pertama dengan herba dan herba ini telah dihormati kerana kepelbagaian mereka. Tumbuh-tumbuhan pada zaman dahulu tidak hanya digunakan untuk tujuan perubatan tetapi juga digunakan untuk membuat pakaian, makanan, wang dan tempat tinggal. Herba kini telah menarik perhatian manusia moden kerana kini mereka telah mula memahami dan menghormati manfaat perubatan tumbuh-tumbuhan ini.

Adakah anda tahu mengapa bahan kimia tumbuhan mempunyai kesan ke atas tubuh badan manusia? Sebabnya ialah bahawa hidupan yang dicipta daripada bahan organik sama. Oleh itu, enzim, gula, vitamin, protein dan lain-lain tetap mempunyai kesan ke atas tubuh manusia. Bahan kimia tumbuhan yang bertindak sebagai antibiotik untuk kilang yang untuk menghalang kulat dan bakteria pada haiwan juga. Begitu juga, jika bahan kimia ini menghalang parasit dan ketumbuhan dalam kilang mereka didapati mempunyai kesan yang sama ke atas manusia juga.

Yang paling biasa digunakan herba perubatan alternatif yang beri, daun, bunga, batang dan akar. Petikan dari herba ini boleh menumbuk dalam bentuk tablet, kapsul, sirap, lozenges, tinctures, teh, salap, poultices dan ekstrak lain. Herba perubatan alternatif telah wujud sejak awal kehidupan manusia dan memegang sejarah yang kuat dan meluas. Sebenarnya, jika anda melihat dengan teliti, maka anda akan mendapati bahawa kebanyakan ubat-ubatan biasa dan kosmetik lain yang anda gunakan telah diciptakan dari herba tumbuhan dalam format yang disintesis.

Kita boleh mengambil contoh mana-mana hari perubatan saintifik moden dan anda akan dapati berhubung perubatan yang dengan herba tertentu. Sebagai contoh, vincristine, ubat kanser, dicipta dari herba periwinkle. Lalu ada ubat-ubatan biasa yang lain yang menggunakan asid salisilik bahawa anda boleh dengan mudah mencari dalam herba seperti kulit pokok willow dan meadowsweet. Ephedrine adalah satu lagi ubat biasa yang digunakan untuk masalah pernafasan pada manusia. Ini adalah dicipta dari ephedra, dan ephedra sendiri digunakan dalam banyak ubat-ubatan untuk sejuk & selesema, alahan dan resdung. Oleh itu, apabila kita mengambil melihat lebih dekat kita akan mendapati bahawa kebanyakan ubat-ubatan saintifik yang diperolehi daripada herba perubatan alternatif.

Senarai di bawah menunjukkan ubat popular di zaman purba kami:

Lavender - Untuk merawat sakit kepala, insomnia dan melegakan tekanan
Echinacea - Untuk rawatan jangkitan dan meningkatkan sistem imuniti
Wormwood - untuk rawatan masalah perut dan sindrom usus
Bunting - digunakan untuk merawat masalah pengekalan air
Kuning Dock - untuk membersihkan darah dan merawat penyakit kulit
Yarrow - untuk mengurangkan demam dan sejuk
Alder Berries - untuk menghapuskan cacing
Marshmallow Root - untuk merawat sakit kerongkong dan sistem penghadaman jengkel
Senna Leaf - untuk merawat sembelit
Peppermint - untuk merawat sakit perut, loya dan muntah-muntah.

Terdapat banyak manfaat yang mempunyai herba ini di sekeliling anda dan ia benar-benar mencadangkan bahawa anda berkembang herba segar di rumah anda. Dengan herba ini di sekeliling anda mungkin tidak perlu bimbang banyak tentang penyakit biasa dan beralih kepada ubat-ubatan saintifik. Mereka juga boleh digunakan untuk masakan, dan tujuan aromaterapi!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar