Apakah IBS? Satu Tinjauan Ringkas

Apakah IBS? Satu Tinjauan Ringkas

Apakah IBS? Soalan ini ditanya oleh berjuta-juta orang yang seolah-olah mempunyai keadaan kesihatan ini - atau mungkin tidak. Jika anda fikir anda mempunyai IBS, mula belajar seberapa banyak yang anda boleh dan meminta doktor mengenainya juga.

IBS bermaksud Sindrom Usus Mudah Rengsa. Ia adalah gangguan kesihatan penghadaman yang berkaitan dengan berfungsi daripada usus. Ahli-ahli sains dan doktor tidak pasti mengapa ini berlaku kepada sesetengah orang, tetapi terdapat beberapa teori yang mungkin di belakangnya. Satu adalah jangkitan dalam saluran gastrousus, orang lain fikir ia adalah kerana kekurangan sistem imun seseorang. Kebimbangan boleh dikaitkan dengan masalah ini kerana mereka yang mempunyai IBS juga boleh mengalami sejumlah besar kebimbangan.

Apa IBS? A Lihatlah Pada Gejala

IBS mempunyai ciri-ciri kekejangan yang menyakitkan di bahagian perut, masalah usus dan buang air besar yang tidak normal. Sembelit dan cirit-birit adalah gejala utamanya. Lain-lain termasuk kembung, kehadiran lendir dalam najis, kekejangan, kembung perut dan perasaan pemindahan tidak lengkap.

Sembelit ditandai dengan najis yang keras dan besar. Seseorang yang mempunyai sering kesukaran menghapuskan dan sering tidak mempunyai air yang secukupnya untuk memastikan air besar yang sihat.

Cirit-birit adalah kes sakit perut diiringi dengan najis yang lembut dan berair dan beberapa kes buang air besar di siang hari.

Rawatan Untuk IBS

Langkah pertama ke arah rawatan yang berjaya IBS adalah diagnosis perubatan. Seorang doktor mungkin perlu menyemak senarainya gejala untuk IBS, yang dikenali sebagai Kriteria Rome III dan menggunakan pelbagai ujian seperti persampelan najis, pengambilan darah, x-ray dan kolonoskopi.

Jika anda telah disahkan menghidap IBS, anda sering dinasihatkan untuk makan pelbagai makanan yang tidak menyebabkan episod IBS dan bersenam untuk mendapatkan air besar yang sihat.

Sudah tentu, membaca lebih mengenai gangguan kesihatan ini. Jawapan kepada "Apakah IBS?" hanya mungkin tidak di sini, tetapi sudah tentu anda perlu belajar lebih dari itu dengan mengetahui berita terkini mengenai IBS dan berkenalan dengan orang lain yang mempunyai ini juga.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar